اجزای تشکیلدهنده هایپر اسکرین بنز چیست؟، خودروهای زیادی تاکنون معرفی شدهاند که شاهد صفحهنمایش بزرگی در داشبورد آنها هستیم. به طور مثال، در کادیلاک اسکالید ۲۰۲۱، شاهد استفاده از صفحهنمایش ۱۴.۲ اینچی هستیم. همچنین کادیلاک در شاسیبلند الکتریکی جدید خود، وعده صفحهنمایش ۳۳اینچی را داده است؛ همچنین صفحهنمایش خودروهای برقی شرکت تسلا نیز بهجای عریضشدن، در داشبورد خودرو به صورت عمودی قرار گرفتهاند و سایز بزرگی دارند.
اجزای تشکیلدهنده هایپر اسکرین بنز
هایپر اسکرین بنز از ۱۲ فعالکننده برای پاسخهای لمسی در زیر صفحهنمایش خود استفاده میکند. در شیشه محافظ این صفحهنمایشها نیز از آلومینیوم سیلیکات استفاده شده است که مقاومت بیشتری در برابر خط و خش خواهد داشت. همچنین خروجیهای هوای آنالوگ نیز در انتهای هر طرف واقع شدهاند که ترکیبی جذاب از حالت دیجیتالی و فیزیکی را ایجاد میکنند.
با اینکه هایپراسکرین تا انتهای سال ۲۰۲۱ و تا معرفی مرسدس بنز EQS در هیچ خودرویی استفاده نخواهد شد، اما شاهد ارائه نسخه جدید MBUX در مرسدس بنز اس کلاس جدید که در اواخر سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، خواهیم بود. ارتقاء سیستم اینفورتینمنت، قابلیت ذخیره اطلاعاتی را که راننده و سرنشینان ترجیح میدهند در آن حالت باشند، میدهد.
به طور مثال، تنظیمات صندلیها، رنگ نورپردازی داخلی، ایستگاه رادیویی موردعلاقه و بسیاری امکانات دیگر، شخصیسازی و ذخیره خواهند شد. تنظیمات ذخیرهشده نیز با استفاده از ویژگیهای امنیتی جدید، قابلیت فعال و غیرفعالشدن را دارند و حتی این امکان وجود خواهد داشت که این تنظیمات را در سایر خودروهای مرسدس بنز بارگذاری کرد. برای تنظیمات امنیتی نیز المانهایی نظیر حسگر اثر انگشت در صفحهنمایش اصلی و شناسایی صدا به صورت استاندارد وجود دارند؛ همچنین میتوان از پین نیز به عنوان رمز عبور استفاده کرد. این امکان نیز برای کاربران فراهم خواهد شد که سیستم تشخیص چهره را نیز که از طریق دوربینهایی در کابین مهیا شود، سفارش دهند.
جمع بندی
استفاده از صفحهنمایشهای غول پیکر، بدون وجود سیستمهایی که در حال پایش تمرکز راننده بر جاده هستند، چهقدر میتواند خطرناک باشد؛ مطمئنا در چنین اتومبیلهایی، هنگامی که راننده سرگرم استفاده از این نمایشگرهای بزرگ و زیبا است، درصد خطا و بروز تصادفات خطرناک زیاد خواهد شد.
طبق مطالعات انجامشده توسط AAA، (بنیاد ایمنی ترافیک) ازدیاد سیستمهای اینفورتینمت جدید در خودروهای جدید موجب افزایش خطر تصادف و حواسپرتی مخصوصا در رانندههای مسنتر خواهد شد.
به گفته مرسدس بنز، سیستم بدون لایه مرسدس بنز میتواند از میزان حواسپرتی راننده هنگام کار با سیستم اینفورتینمنت خودرو بکاهد که البته خود این ادعا نیز راهی طولانی برای اثبات دارد. به گفته سجادخان، عضو هیئت مدیره مرسدس بنز و مدیر ارشد فناوری در نسل جدید MBUX، هدف از این پروژه، طراحی سیستمی بدون ایجاد حواسپرتی برای راننده و عدم ایجاد سیستمی پیچیده بود. همچنین هدف کمپانی بنز، ساخت بزرگترین صفحهنمایش در صنعت خودرو نبود؛ بلکه هدف، توسعه صفحهنمایش ویژهای با نسبت ابعاد و کارایی بالا، همراه با رابط کاربری کاربرپسند بود.
حال با این توصیفات و ویژگیهای ذکرشده از سیستم جذاب و جدید مرسدس بنز، باید منتظر ماند و دید این سیستم در عمل تا چه حد موثر واقع خواهد شد و آیا میتواند دید ما را نسبت به سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خودروها متحول کند یا خیر.